Skidavslutning 20090510

2009-05-10 i Allmänt

Prenumerera via:

Säsongen 2008/2009 års avslutning hölls söndag den 10 maj vid orienteringsstugan i Vanåskiljet. Ungdomar, juniorer och seniorer som representerat klubben i vinterns skidspår uppvaktades.

Regnet fann lämpligt att ha uppehåll lagom länge för en utomhus tipspromenad. När regnet öste ner utanför berättade Jörgen Steffansson om året som gått, klubbens första verksamhetsår. Skidklubben har bland annat under säsongen arrangerat två tävlingar. Västerdalsstafetten genomfördes i mitten av januari, under den veckan i vinter när snön lyste med sin frånvaro. Med enorma insatser från funktionärer och samarbete med Dala-Järna IK skidor kunde stafetten genomföras på en 1,5 km slinga snö. 64 lag kom till start. I mitten av mars genomförde klubben Vårpoffen i Örskogen med god snötillgång. Trots svåra valla- förhållanden kom 151 till start. Många fick en slitsam skidtur men härlig naturupplevelser med fin utsikt i Örskogens kuperade bana över Göstas berg.

Avslutningen fortsatte med att Ida Olsson höll en presentation om sina upplevelser ”Ung ledare”. Ida har tillsammans med 65 andra ungdomsledare deltagit Svenska skidförbundets konvent ”Ung ledare” som syftar till att stimulera och motivera ungdomar som ledare.

Slutligen uppvaktades ledare, ungdomar, juniorer och seniorer som representerat klubben under säsongen. Jörgen Steffansson stod för talet och Gunde Svan höll delade ut priser. Ungdomar som deltagit i tre eller fler serietävlingar fick varsin pokal, övriga deltagare fick varsin medalj. Ungdomar, juniorer och seniorer som representerat klubben utanför kommunen uppvaktas med blommor. Klubbmästare uppmärksammades samt pallplatser vid DM och SM. Vid distriktsmästerskapen i Orsa som genomfördes i slutet av mars placerade sig Moa Olsson på en fin andra plats och Ferry Svan på en fin tredje plats. Vid ungdoms-SM i västerbottniska Vännäs över distansen 7,5 km bärgade Julia Svan en silvermedalj. Av 35 åkare som representerade klubben under Vasaloppsveckan hyllades Berit Brant extra för sina genomförda nio mils åkning Sälen till Mora. Berit har genomfört öppet spår och Vasaloppet totalt 30 gånger.

Klicka här för se bilder från avslutningen