Vårpoffen 2014

Vårpoffen är inställt!!!

Tävlingsledningen har 18 mars beslutat att ställa in Vårpoffen 30 mars, då underlaget inte tillåter att iordningställa skidspår i terrängen.
Välkomna till oss 2015 !

Inbjudan     - - -     PM     - - -     Startlista     - - -     Resultat

Vårpoffen är en ungdoms-, junior- och seniorskidtävling i klassisk skidåkning med klassvis gemensam start som arrangeras söndagen 30 mars. Dagen före arrangeras O2 sprinten för juniorer och seniorer vid Röbergets vindkraftpark.

Vårpoffen genomförs i byn Örskogen, ca 20 km söder om Vansbro (RV 26).

Spåren utgår från byn och åkaren får uppleva klassisk skidåkning i skognära härligt kuperad terräng.

Första start är kl 10:00 med långa banans (25 km) klasser. Därefter startar ungdomsklasserna med de yngsta först. Exakta startider meddelas i PM under torsdagen 27 mars. Motionsklasser finns i längderna 10 & 25 km. För ungdomar finns det klasser från 7-8 år och uppåt.

Vätskekontroller finns efter banan vid tre platser för långa 10 & 25 km-banorna.

Prisutdelning sker omedelbart efter att sista tävlande i respektive klass gått i mål. Alla ungdomar och juniorer får pris. I övriga klasser delas priser ut som % av deltagare som fullföljt. I motionsklasserna utlottas priser. Minnesplakett delas ut till alla som fullföljer.

Omklädning och dusch finns i gymnastikhallen i Vansbro som är öppet från 11:00. Eftersom det finns begränsade duschmöjligheter i anslutning till tävlingsarenan rekommenderar vi att tävlande tar med sig en extra omgång ombyte.

Servering med varmkorv och kaffe finns på området.

Vårpoffens bansträckning finns som bild, klicka för respektive:

Banor 1,7 km & 2,5 km & 3,2 km

Banor 5 km & 10 km